PRENTWERK Nieuws

 

prentwerk

 

 

Nieuws #1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste kunstvrienden, geachte relaties,

 

Voor wie het nog niet opeen andere manier heeft meegekregen: na zeven jaar uitsluitend een digitaal bestaan te hebben geleid, heeft Prentwerk nu weer een eigen plek in de stad, op de ruime beletage van ons nieuwe huis aan het Nieuwe Kerkhof 40 in Groningen. Geen traditionele winkel of galerie, maar, zoals Jos Jansen op de Haar schreef in de Groninger Gezinsbode, een ‘intieme kunstzaal’. Dat is mooi gezegd en ik hoop dat bezoekers het ook zo zullen ervaren. Een plek om elkaar te ontmoeten, om meningen uit te wisselen, misschien nieuwe plannen te maken, zoals dat eerder in de Folkingestraat en de Vismarkt ook gebeurde. En ik heb in ieder geval weer de gelegenheid om de bijzondere collectie die in de afgelopen jaren is opgebouwd weer in het echt te tonen, en niet alleen als plaatjes op een beeldscherm. En gelukkig zijn er nog steeds mensen die kunst en boeken het liefst zelf willen komen bekijken. En dat kan nu weer, graag zelfs.

 

Vanaf 8 december bent u dus iedere zaterdag van harte welkom op het Nieuwe Kerkhof 40 in Groningen, van 12 tot 17 uur.

 

Op andere dagen kan ook, maar dan graag eerst even bellen (06 14 170 171), of mailen (info@prentwerk.nl).

 

Dick Siersema

 

 

 

 

 

NIEUWSBRIEVEN

 

 

 

 

 

Nu Prentwerk niet langer uitsluitend een leven online leidt, wordt het ook tijd om een nieuwe vorm te vinden voor de digitale communicatie. Er komen daarom twee Prentwerk nieuwsbrieven: Prentwerk Noordnieuws, voor kunst uit Groningen, Friesland, Drenthe, en Prentwerk Nieuws, een bredere editie voor Nederlandse en internationale kunst en fotografie. Het is de bedoeling dat beide meer worden dan een serie mededelingen, maar de vorm krijgen van soort digitaal kunsttijdschriftje, met korte berichten, nieuwe aanwinsten, foto’s, filmpjes en links, naar het zich aandient.

 

Ik stuur deze eerste editie-nieuwe-stijl aan iedereen die zich ooit voor de Prentwerk nieuwsbrieven heeft ingeschreven, maar ik realiseer me ook dat dat soms lang geleden is, en dat het geenszins vanzelf spreekt dat u nog steeds geïnteresseerd bent. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunt u zich eenvoudig uitschrijven via de link onderaan de pagina.

 

Reacties, commentaar, tips zijn, zoals altijd, van harte welkom!

 

Dick Siersema

 

 

 

 

 

PENCK IN AMSTERDAM

 

 

 

 

 

 

 

          

 

 

 

 

Als de term ‘Neue Wilde’ op iemand van toepassing is, dan is het wel op hem. Maar de oude Penck is al dood. Hij overleed in vorig jaar, op 78-jarige leeftijd en laat een breed en gevarieerd oeuvre na: schilderijen, grafiek, keramiek, grammofoonplaten. In de jaren tachtig en negentig werd hij in Nederland vertegenwoordigd door Galerie Aschenbach in Amsterdam. De galerie gaf tal van edities en kunstenaarsboeken uit, organiseerde jazzconcerten met Penck als drummer. De affiches voor tentoonstellingen werden speciaal door Penck ontworpen en uitgevoerd in zeefdruk. Dit zijn er twee, gesigneerd en al. Ze hangen nu nog op het Nieuwe Kerkhof.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Meer Penck? Kijk HIER

 

 

 

 

 

 

LUCEBERT, DE MOOISTE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In bijna een halve eeuw dichterschap, en ook daarna, zijn er bijzonder fraaie Lucebert-uitgaven verschenen. Van de Maltentige Losbol uit 1994, met gedichten en gouaches in een prachtige drukkwaliteit en een fotoboek van Karin Szekessy, of de Duitse Signatur-uitgave (ook bij Prentwerk), maar er kan er maar één de allermooiste zijn, en dat is zonder twijfel de Verzamelde Gedichten uit 1974. Twee delen in slipcase, de gedichten met prachtige gezeefdrukte omslag, met tekeningen van Lucebert en typografie van Sandberg. Hier een zeer fraai exemplaar, zonder de verkleuring op de rug die we te vaak tegenkomen en een slipcase zonder beschadigingen. Kijk maar.

 

 

 

 

CLEMENTE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Only copy on the net!’ roepen mijn Amerikaanse collega’s van ModernRare in hun beschrijving van Life is Paradise: the portraits of Francesco Clemente. Begrijpelijk, de trots van een antiquaar die iets bijzonders aanbiedt dat hij op dat moment nergens anders op internet kan terugvinden. Maar ook wat riskant, want het aanbod op het net verandert razendsnel en wat vandaag uniek is, kan morgen voor het grijpen liggen. En nu zijn er dus in ieder geval twee, want ook Prentwerk heeft een exemplaar en is bijna net zo trots. Het is dan ook een bijzonder boek, deze luxe editie van 400 exemplaren, gevat in een kleurige slipcase en, het belangrijkste, met een genummerde en gesigneerd zelfportret van Clemente los bijgevoegd.  

 

 

 

 

 

Ik kan mij niet herinneren dat Clemente in Nederland ooit een grote tentoonstelling heeft gehad. Hij werd ooit, samen met Paladino, Cucchi, Chia en anderen door Frans Haks binnengehaald in het Groninger Museum als een van de ‘Jonge Italianen’, maar een grote naam is hij in ieder geval n Nederland nooit geworden. Hoe anders was dat in New York, waar hij werd opgenomen in de jet set van de eigentijdse kunst en omging met kunstenaars als Andy Warhol en Jean-Michel Basquiat. Van mensen uit de art scene schilderde hij geregeld portretten, op groot formaat in vaak in één enkele sessie. Het zijn brutale, indringende schilderijen, die zeker indrukwekkend zijn, maar waarvan je op de een of andere manier niet zeker weet wat je er nu precies van vindt . Maar je kunt er niet omheen. Of zoals Robert Hughes het op onvergelijkbare wijze uitdrukte: ‘Clemente is an artist one would wish to admire more’. Oordeel ZELF.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op YouTube een interview met Clemente dat werd opgenomen in zijn atelier naar aanleiding van zijn tentoonstelling in de Schirn Kunsthalle in Frankfurt in 2011:

 

https://www.youtube.com/watch?v=lck7uCNl-IQ

 

     

 

BEMIND, ONBEKEND

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Misschien is het wel de zuiverste vorm van kunst verzamelen, getroffen worden door een beeld waarbij je het gevoel hebt je het wel zou willen bezitten nog voordat je überhaupt hebt gezien wie het heeft gemaakt. Toegegeven, als iedereen zo zou redeneren zou de kunstmarkt, die immers gebaseerd is op reputaties, veilingwaarde, publiciteit en wat dies meer zij, acuut in elkaar storten, maar toch … Zo kwam ik onlangs min of meer bij toeval in het bezit van deze foto van een Russische fotograaf uit Sint Petersburg, Pavel Apletin. Nooit van de man gehoord, en op Artprice niet te vinden. Maar wel uiterst actief op de westerse sociale media, zoals in dit YouTube filmpje:

 

 

 

 

 

 

 

Klik op de afbeelding voor de video

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ARTIST COVERS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verzamelen kan men nooit genoeg. Naar aanleiding van Penck en Clemente nog even uw gewaardeerde attentie voor de collectie Artist covers

 

 

 

 

 

REAGEREN?

 

 

 

 

 

Reacties en suggesties zijn, zoals altijd, van harte welkom. Stuur uw mail naar info@prentwerk.nl

 

 

 

 

 

 

 

Prentwerk Noordkunst is een digitale uitgave van Prentwerk Groningen en wordt gestuurd aan klanten en relaties. Mocht u geen prjjs stellen op verdere toezending, dan kun u onderstaande link gebruiken om een bericht te sturen.

 

Verwijderen van mailinglijst

 

 

 

!